Den 5. plage

Forfatter: Lotte Petri
Forlag: Schønberg
Originaltitel: -
Sidetal: 414
Serie: Nr. 1 i serien om Selma og Lisa


Nervepirrende thriller om to uafhængige og fandenivoldske veninder, der kastes ud i hæsblæsende udfordringer i et plot, der involverer mord, jalousi, islamisk fanatisme, misbrug af psykofarmaka, biologisk terror, smitte med dødbringende bakterier ... og meget mere.

Smag og behag er heldigvis meget forskelligt, og det er rigtig tydeligt når man læser så mange bøger som jeg gør, og ikke mindst anmelder dem. Jeg er enig med Anton Koch-Nielsen, at det er en lovende debut, men jeg synes ikke den skinner helt igennem. Der mangler noget.
Selve historien er spændende og det er et godt "nyt" (for mig) koncept og har glædet mig til at læse den. Synes selve terror plottet er udført og man får rigtig mange gode oplysninger, uden at det bliver alt for tungt.
Desværre fanger hovedpersonerne mig slet ikke. De er der bare. Jeg har slet ikke nogen dybe følelser for dem, og er egentlig lidt ligeglad med om Selma overlever, om Lisa nogensinde får fred og om sandheden om Sabine kommer frem. Det er super ærgerligt da konceptet som sagt er rigtig godt udført. Jeg mangler bare noget mere personligt og dybde til pigerne, og det gjorde desværre at jeg synes den var lidt svær at komme igennem til tider. For hvis man ikke bekymre sig/holder af hovedpersonerne, så mister historien virkelig læserens gnist.
Men i og med at det er Petri's debut bog, så afskriver jeg hende ikke, for jeg kunne godt li historien. Jeg har overvejet at låne den næste i serien og se om der kommer lidt mere dybde der :)
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.


Kommentarer

Populære opslag