Eragon

Forfatter: Christopher Paolini
Sidetal: 533
Forlag: Carlsen
Serie: Nr. 1 i serien om Arven-kvartetten


Citat: Eragon krøb langsomt nærmere med buen klar til skud. Alt hans arbejde de seneste tre dage havde ført frem til dette øjeblik. Han tog et sidste åndedrag for at komme i balance, og - en eksplosion splintrede natten. 

Kort referat:
Eragons liv ændres for altid, da han under en jagt i skoven finder en smuk blankpoleret sten. Snart udklækkes en drage fra stenen, og Eragon indser, at han er stødt på en arv næsten lige så gammel som Riget selv.
Han og dragen Saphira må flygte fra hjemegnen og hovedkulds ud i en verden, hvor magi og ukendte kræfter råder. Med sig har Eragon landsbyens gamle historiefortæller, der indvier ham i Rigets historie og hemmeligheder. Efterhånden forstår Eragon, hvorfor Rigets konge har sendt sine mørke tjenere ud efter ham, og hvorfor han for enhver pris må kæmpe mod kongens grusomheder.
Kan Eragon påtage sig sit hverv som arvtager fra de legendariske Drageryttere? Fejler han, er det ikke blot ham selv, men alle frie mennesker, dværge og alfer i Riget, der vil gå til grunde.

Citat: Et skællet ben skrabede mod hans side, og han fjernede sig med et ryk. Men der kom ikke noget nyt chok af energi. Forundret kløede han dragen på hovedet med højre hånd. En let sitren løb op langs hans arm. Dragen puffede hovedet imod ham og skød ryg som en kat. 

Kommentar:
Af en eller anden grund havde jeg den ide, at Eragon var rigtig langtrukken og svær at komme i gang med, og slet ikke noget for mig. Jeg ved ikke rigtig hvor den idé kommer fra, men den passer i hvert fald ikke.
Med det samme bliver du trukket ind i Eragons historie og hvordan han fra en lille ubetydelig bondedreng, pludselig skal til at være Rytter, uden rigtig at vide hvad det indebære.

Citat: Saphira sagde spidst: Hvis du havde forklaret hvad du havde tænkt dig at gøre, ville intet af alt det her være sket. Så ville jeg have fortalt dig at det var en dårlig ide at lade vær med at dræbe Urgalerne. Jeg gik kun med til det du gjorde, fordi jeg regnede med at det var nogenlunde fornuftigt!

Det er et utrolig hyggelig og spændende univers Paolini har skabt, og elsker alle de krydsningerne af elvere, dværge, konger og nye uhyre vi lærer at kende. Ikke mindst er jeg blevet meget mere interesseret i hvad der kommer til at ske med Eragon, og ikke mindst hvem man kan stole på...? Inkl. hvilken kærlighed venter der Eragon? Og hvilket valg vælger han at tage?

Citat: Har du lyst til at snakke? spurgte Saphira.
Ikke lige nu, mumlede Eragon. Giv mig lidt tid at tænke i. Jeg er .... forvirret. 
Hun trak sig væk fra hans sind med en blid berøring og en hvisken. Jeg elsker dig, du lille. 
I lige måde, sagde han. 



Find mig på Facebook og Goodreads.

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag