Yrsa - den glemte dronning af Danmark

Forfatter: Margit Sandemo
Sidetal: 284
Forlag: Jentas
Serie: -


Kort referat: 
Den smukke dronning Yrsa stråler som et lys i Nordens mørkeste tid. Som kongedatter var hendes livsvej udstukket fra fødslen af. Som viljestærk dronning formede hun sin egen og de nordiske folkeslags skæbne.
Folkevandringstiden fra 400 til 600 e.Kr. var brutal og nådesløs. Utallige er sagnene om tidens mandlige helte og deres store præstationer. Dronning Yrsa er en sjælden kvinde blandt dem.
"Til de få af jer, som er frie mænd med oprigtig kærlighed til Yrsa og ønske om ægteskab... vil jeg sige dette: Jeg vil ikke begunstige én af jer frem for andre." Kongen dunkede staven i gulvet. "Jeg tager hende selv".
Yrsa er allerede sveaernes overhoved, da hun gifter sig med danernes konge. Både Sveariget og Danmark er i krig, og tilværelsen er hård. Men Yrsa oplever også varme og ømhed.

Kommentar:
Jeg har hørt så meget om Margit Sandemo og jeg har også læst et par bøger hun har skrevet, og jeg kan godt se hvorfor folk bliver så "afhængige". Hun har et utrolig fantastisk sprog i sin historie og synes hun skifter rigtig godt mellem personerne.
Jeg er rigtig vild med denne her, fordi der er noget sandhed i den. Lige præcis hvor meget er ikke til at svare på, men som der står bag bogen: "Margit Sandemo har fulgt historien bagud fra sig selv til sin stammoder, dronning Yrsa, og har fortalt denne historie, sådan som den kan have set ud."
Bag i bogen skriver hun blandet andet hvem der er ægte og hvem hun har opfundet for at skabe karakter til historien. Men kan klart anbefale den =)
Find mig på Facebook og Goodreads.

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

  1. Dejligt at høre, jeg har selv lige fået bogen, så Vil glæde mig til at komme igang.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag