Kadaverdoktoren

Forfatter: Lene Kaaberbøl
Sidetal: 
Forlag: Modtryk 
Serie: Nr. 1. i serien om Madeleine Karno


Kort referat:
Det begynder med en mide i en død ung piges næsebor. Året er 1894, stedet en større provinsby i Frankrig, og det er en af byens læger, enkemanden Albert Karno, bedre kendt som Kadaverdoktoren, der skal fastslå dødsårsagen. Men pigens familie nægter at lade liget obducere inden begravelsen. Døden kan ikke få en årsag.

Bogen handler om lægen Albert Karno forsøger at forstå døden til gavn for de levende. Om kommissæren, hans ven og samarbejdspartner, hvis pligt og kald det er at registrere og begrunde alle dødsfald i byen. Og ikke mindst om den 20-årige Madeleine Karno, Kadaverdoktorens datter og ambitiøse assistent.
Sammen følger de tre det dødbringende spor gennem en foruroligende og dramatisk historie som sætter tidens videnskabelige fremskridt op mod alle kræfter der er lige så gamle som mennesket - eller ældre endnu. For hvor er det Dyret begynder, og mennesket holder op?

Kommentar: 
Jeg var meget overrasket over Lene Kaaberbøls bog. For det første fordi jeg kun har læst Skammerens børn-serien, og det er mere en børne/ungdomsbog. For det andet fordi der var utrolig meget erotik i, hvilket overraskede mig rigtig meget!
Jeg var meget skeptisk i starten da der var mider og døde mennesker. Normalt har jeg ikke noget imod krimier, mord og døde folk, men når man lige frem læser om obduktionen, så synes jeg pludselig det blev lidt grænseoverskridende (nok fordi jeg aldrig har læst om det før).
Men samtidig med af at jeg faktisk synes det var lidt ulækkert, så var det samtidig vildt spændende og jeg kunne ikke lade vær med at læse.
Det er en helt anden tid og det er tydeligt at mærke med det samme, og det fremgår tydeligt at selve det arbejde Albert - kadaverdoktoren - laver, blev virkelig ikke set med gode øjne på. Og da slet ikke når en kvinde, som i øvrigt er ugift (!), assistere ham.
Når bogen foregår i 1894 så regner man ikke med at der kan være ret meget erotik i (og jeg tænker ikke Fifty Shades erotik!), men der var overraskende meget og mange skjulte beskeder.
Lene Kaaberbøl har skabt en rigtig god balance mellem far og datter, og ikke mindst de mennesker der er i deres omgangskreds. Jeg følte at jeg lærte Madeleine rigtig godt at kende, og er allerede gået i gang med bog 2. i serien, for at vide mere. Er rigtig spændt på hvad der sker mellem hende og professoren, og om hun kan videre udføre sin drøm om at blive betragtet som alt andet end en skrøbelig lille kvinde.

Find mig på Facebook og Goodreads

Kommentarer

Populære opslag