Tavshedens smerte

Forfatter: Ayad Akhtar
Sidetal: 335
Sværhedsgrad: Moderat læsning
Serie: -

Kort referat:
Tiårige Hayat Shah er fascineret af Mina, længe før han møder hende. Hans mors smukke og gudfrygtige veninde er en sand legende i Shah-familien, og da det viser sig, at Mina kommer til USA for at bo hos Shah-familien, bliver Hayat hentrykt. Hayats far er knapt så begejstret; han valgte netop at rejse fra Pakistan, væk fra den fundamentalistiske verden. Hvad ingen kunne gætte sig til, er, at da Mina indvier Hayat i Koranens skønhed og styrke, bliver Hayat som forvandlet.
Mina har i det hele taget en magisk indflydelse på familien Shah. Fra at være en trist familie fuld af stridigheder bliver den en glad og lykkelig familie. Men da Mina finder sin egen lykke et overraskende sted, bliver Hayats lille grød af misundelse til et flammende bål opildnet af det omkring liggende samfunds anti-semitisme. Og Hayat handler - med helt katastrofale følger for de mennesker, han elsker.

Kommentar:
Hvis ikke Saxo havde været så søde (som de altid er), at sende mig denne bog til anmeldelse, så havde jeg nok aldrig læst den.
Jeg er vokset op i familie hvor der er mange delte meninger omkring tro, religion og indvandrere. Men synes bestemt den har været god og interessant.
Den har givet et godt indtryk i hvordan de selv er for og imod deres egen tro, og hvilke regler de skal indfinde sig med, i forhold til os.
Jeg er ikke sikker på at jeg vil læse den igen, men vil gerne anbefale den videre, for synes den giver et rigtig flot billed af Koranen og muslimer.
Bogen giver én en form for nærhed og kærlighed og man sidder tilbage med mange tanker omkring tro og ens egen familien. Det har været en fornøjelse at læse den, og hvis jeg kunne ville jeg tvinge noget af min egen familie til at læse den.

Kommentarer

Populære opslag