Axel Strøbye - en tragisk komedie

Forfatter: Peer Kaae og Per Kuskner
Sidetal: 234
Sværhedsgrad: Nem læsning
Stjerner: 4/5
Serie: -


Kort referat: 
Axel Strøbye var legendarisk i rollerne som Jensen i "olsen-banden" og Viggo Skjold Hansen i "Matador", men mestrede også i stor stil de dæmoniske roller som herre-mand og chauvinistisk ægtemand. Bag kulisserne lurede en lige så kompleks tilværelse som forskelligheden i hans roller opbød.

Axel er en komplet biografi om det store og mangesidede talent Axel Strøbye, som i en menneskealder begejstrede sin samtid med over 100 film, tv-serier og teaterstykker. Han var komiker med stort K, men beherskede også de dybe roller med stor succes. Axels privatliv var derimod alt andet end en succes. Skjult for alle andre end de allernærmeste venner levede Axel i et mange henseender ulykkeligt liv bag den glamourøse overflade.
I Axel tager forfatterne Peer Kaae og Per Kuskner fat i Axel Strøbyes store omgangskreds og familie for hermed at lægge det store komplicerede puslespil, der udgjorde livet for en af Danmarks helt store og folkekære skuespillere.

Kommentar: 
Som der bliver beskrevet bag bogen, så har offentligheden ikke vidst meget om Axel Strøbyes privat, og heller ikke jeg. Jeg har aldrig rigtig tænkt over det, som på samme måde med Dirch Passer og Ove Sprogøe. Så da denne bog udkom og det blev min tur på biblioteket, til at låne den, så læste jeg den med glæde.
Synes det har været en meget overraskende bog at læse, for havde virkelig ingen ide om at det var sådan hans liv var.
Min mor havde fortalt mig at han havde et handicappet barn og nogle andre små ting, men slet ikke i den grad som bogen beskriver.
Synes den giver et godt billede, af en desværre ret ulykkelig mand. For hans privatliv var bestemt ikke lykkeligt.
Hvis man er til gamle film og de gamle kendiser, så synes jeg hel klart det er en bog man burde læse.

Kommentarer

Populære opslag