Alfabethuset

Forfatter: Jussi Adler-Olsen
Sidetal: 634
Sværhedsgrad: Moderat læsning
Stjerner: 2½/5


Kort referat:
Under 2. verdenskrig bliver to engelske piloter, James og Bryan, skudt ned over Tyskland. De ved, at de vil blive henrettet som spioner, hvis de tages til fange.
Det lykkes dem at komme om bord på et lazarettog reserveret højtstående SS-folk, der har mistet forstanden på grund af de barske oplevelser på Østfronten.
James og Bryan smider to patienter af toget og indtager deres pladser i håb om, at de senere kan flygte.
De to piloter havner på Alfabethuset, et sindssygehospital der ligger langt bag frontlinjerne. Deres eneste redning er at simulere sindsyge. Men kan man det? I månedsvis? Uden at blive det? Og er James og Bryan de eneste, der simulere?

Kommentar:
Handlingen lyder spændende og den har fået utrolig mange gode anmeldelser, så  hvorfor skulle man ikke læse bogen?
Jeg må sige at jeg er noget så skuffet!
Bogen er delt op i to. Under krigen og efter krigen. Og jeg må sige at jeg blev ikke fanget af bogen før jeg var igang med del to - som begynder halvvejs inde i bogen!
At måtte 350 sidder ind i bogen før den fanger ordentligt er bare ikke iorden!
Jeg havde det sådan lidt at, nu havde jeg købt bogen, så skulle jeg fandme også læse den færdig! Og den var da også spændende til sidst, men det holder bare ikke!

Kommentarer

  1. Har også selv for nyligt læst Alfabethuset, og var lidt spændt på at se hvad du syntes om bogen. Er langt hen af vejen enig med dig.

    SvarSlet
  2. Spændende at høre forskellige meninger. Jeg har selv læst bogen for nogle år tilbage, og jeg var ret vild med den. Var ikke så vild med at den var delt op i noget der mindede om to forskellige historier, men ellers var jeg ret begejstret. Men har hørt andre med samme mening som dig. Men det viser jo også bare hvor forskellig smag man kan have på det punkt, hvilket også kan være fascinerende :)

    SvarSlet
  3. Jeg har det helt anderledes med bogen. Jeg synes at den var spændende skrevet. Men fandt den enorm grum, synes at den var så ubehagelig at læse, grundet de meget detaljerede ubehagelige scener, at jeg ikke har læst andet af Jussi siden. Selvom det er 3-4 år siden jeg læste bogen, får jeg stadig helt ondt i maven af at tænke på den.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag